چرا کود دهی پاییزه و زمستانه برای درختان اهمیت دارد

فهرست

در حالی که بعضی از مردم تصور می‌کنند که درختان در دوره‌ی خواب زمستانی نیاز به نگهداری ندارند ولی حقیقت این است که اگر واقعاً می‌خواهید که درختان به بهترین شکل ممکن بازدهی داشته باشند، باید از آنها در تمام فصول سال بطور منظم مراقبت نمود.

درختان در محیط‌های شهری و حومه‌ی شهر نسبت به درختان جنگلی که مواد مغذی به‌راحتی در دسترس هستند، تحت تنش بسیار بیشتری هستند. در یک جنگل، برگ‌های ریخته شده به‌طور طبیعی تجزیه می‌شوند و خاک غنی از مواد مغذی را فراهم می‌کنند.

در ادامه چند دلیل کلیدی برای کود دادن به درختان در فصول سرد آورده شده است.

همچنین شما می توانید برای مطالعه بیشتر به مقاله های  معرفی و راهکارهای کنترل علف هرز در باغ و مزرعه و کشاورزی پایدار: راهکارها و چالش‌های حفظ تعادل بین محصولات، محیط زیست و اقتصاد مراجعه کنید.

کود دهی پاییزه و زمستانه

کود دهی موجب قوی‌تر شدن ریشه‌ها می‌شود

ریشه‌های یک درخت برای وجود آن حیاتی هستند و درختی که ریشه ندارد فقط یک‌تکه چوب است. به همین دلیل اهمیت زیادی دارد که به درختان خود برنامه‌ی غذایی اصولی برای توسعه‌ی یک سیستم ریشه‌ای سالم بدهید. با کود دهی به اعماق خاک، مواد مغذی را درجایی که واقعاً بیشتر موردنیاز هستند- در سطح ریشه، تأمین خواهید کرد.

ارائه‌ی مواد غذایی ضروری در سایه‌انداز درختان، سیستم‌های ریشه را تشویق می‌کند تا هزاران ریشه ریز فیبری را ایجاد کنند که آب و مواد مغذی را جذب می‌کنند و علاوه بر تأمین مواد غذایی، جهت استحکام و تقویت سیستم ریشه‌ای درختان می‌شود. سیستم ریشه‌ای در بیشتر درختان حتی از تاج پوشش آنها بزرگ‌تر است و برای اینکه درخت به‌طور کامل رشد کند، مهم است که کل سیستم ریشه‌ی درخت تقویت شود؛ بنابراین رساندن مواد مغذی کلیدی به ریشه‌ها موجب رشد بهتر ریشه و درنتیجه تضمین سلامت درخت خواهد شد.

کود دهی جهت جایگزینی مواد غذایی

کود دهی درختان در پاییز به‌ویژه برای درختان برگ‌ریز ازاین‌جهت دارای اهمیت است که بسیاری از مواد مغذی اصلی در اوایل سال جهت تولید برگ و میوه مصرف می‌شوند و با این کار درخت شروع بهتر و قوی‌تری خواهد داشت و همچنین جهت جبران مواد مغذی ازدست‌رفته و آماده‌سازی درختان برای فصل رشد بعدی، کود دهی درختان کلیدی است.

زمانی که مواد مغذی جایگزین می‌شوند، درختان نیز به‌نوبه‌ی خود دچار استرس بسیار کمتری می‌شوند زیرا هر آنچه برای تولید نیاز دارند را در اختیار خواهند داشت. بهترین کودها برای درختان دارای نیتروژن، فسفر، پتاسیم و همچنین مواد مغذی زیستی هستند که رشد ریشه را افزایش می‌دهند.

کود دهی جهت بهبود رنگ درختان

رنگ‌های زیبای برگ درختان احتمالاً یکی از موارد موردعلاقه‌ی شما در پاییز است. زمانی که درخت مواد مغذی خود را از دست می‌دهد، اولین تفاوت محسوس در رنگ آن ایجاد می‌شود. زرد شدن برگ‌ها اغلب نشانه‌ی وجود مشکل است. البته برخی از درختان به‌طور طبیعی برگ‌های زرد روشنی را در پاییز تولید می‌کنند، مانند درختان افرا یا زبان‌گنجشک، ولی گاهی اوقات زرد شدن کم‌رنگ برگ‌ها نشانه‌ی آن است که درخت مواد مغذی کافی دریافت نمی‌کند. همچنین در دوره‌ی خروج درخت از خواب زمستانه ممکن است متوجه شوید که‌برگ‌های کمتری شکوفا می‌شوند یا اندازه‌ی برگ‌ها کوچک‌تر ازآنچه باید هستند. این‌ها علائمی هستند که نشان می‌دهد درخت شما باید از کود پاییزی بهره‌مند شود.

کود دهی جهت بهبود رنگ درختان

کود دهی موجب افزایش توان درختان می‌شود

بطور کلی، سلامت درختان شما به مواد مغذی کلیدی بستگی دارد. با کاهش این مواد مغذی، درخت شما ممکن است مستعد بروز بیماری یا حمله‌ی حشرات شود. بدون مواد مغذی مناسب، درخت ممکن است نتواند پتانسیل کامل خود را هم ازنظر رشد ارتفاع و هم در رشد شاخ و برگ برآورده کند. این‌ها دلایل کلیدی هستند که چرا کود دهی درختان در پاییز بهترین فرصت را برای سلامتی مطلوب به آنها می‌دهد.

کود دهی یکی از مهم‌ترین کارهایی است که می‌توان برای اطمینان از سلامت درختان و جلوگیری از بروز مشکل در آینده انجام داد. با کود دهی در عمق خاک، مواد مغذی به خاک و به سیستم ریشه تزریق می‌شود و این از درختان شما در برابر بیماری‌ها و حشرات محافظت می‌کند و به آنها اجازه می‌دهد تا رشد کنند. البته باید توجه داشت که کود دهی به خاک تنها بخشی از یک برنامه‌ی کلی مراقبت از سلامت درختان است و در طول فصل رشد باید همیشه مراقب مشکلات احتمالی بود و بطور مرتب، درخت را پایش نمود.

کود دهی موجب افزایش عمر درخت خواهد شد

مردم به دلایل زیادی درخت می‌کارند، گاه صرفاً برای لذت بردنشان، برای حفظ حریم خصوصی، یا برای کسب درآمد. به این دلایل، درختان فوق‌العاده ارزشمند هستند و باید از آنها محافظت شود. اغلب اوقات وقتی درختی شروع به نشان دادن مشکلاتش می‌کند، ممکن است برای رفع آن خیلی دیر باشد. وقتی هزینه جایگزینی فقط یک درخت یا درختچه متوسط را در نظر می‌گیرید، معمولاً بیشتر از هزینه مراقبت صحیح از آن در وهله اول است. برای حفظ عمر طولانی درخت خود، عاقلانه است که روی کود پاییزی درختان سرمایه‌گذاری کنید. علاوه بر این، درمان‌های دوره‌ای برای آفاتی که از درختان تغذیه می‌کنند نیز در محافظت از سرمایه‌ی شما مهم است.

بهترین کود برای مصرف در پاییز و زمستان ترکیبی از عناصر ضروری به‌اضافه‌ی مواد غذایی بیولوژیکی است که سلامت خاک را بازیابی و ریشه‌های فیبری ریزتری ایجاد می‌کند.

کود دهی جهت جایگزینی مواد غذایی

این مطلب ادامه دارد…..

شرکت ست پلت با استفاده از بهترین و مؤثرترین روش‌های ممکن باعث افزایش کیفیت زمین و محصولات می‌شود و علاوه بر آن از هزینه‌های اضافی را کاهش می‌دهد؛ برای مشاوره تخصصی به صفحه تماس با‌ما مراجعه کرده و از مشاوره رایگان کارشناسان ما بهره‌مند شوید.

سامانه ست پلت آماده خدمت رسانی به شما کشاورزان عزیز است

ست پلت بهترین و ارزان ترین راه برای نجات مزرعه شما

سامانه ست پلت

شما می توایند از تمامی خدمات ما کاملا رایگان برای تست و ارزیابی استفاده کنید.
ثبت نام / ورود